Jotkut ilmiöt ovat klassikkoja, jotka kestävät lamat ja laskusuhdanteet. Hevonpaska- tai Bullshit-bingo on sellainen.

Jokin aika sitten kävin tärkeitä 90-luvun papereita läpi luopumismielessä. Sieltä löytyi moneen kertaan kopioitu "Hevonpaska-bingo". Nimi on todellakin kirjoitettu tavuviivalla ja se on sellaisenaan elänyt tänne asti.  

Koska Talouselämässä 2/2010 muistutettiin, että on taas hevonpaska-bingon aika, etsin esille tuon muinaisen version.

Vertailin eri bingoja ja totesin, että jotkut ilmaisut ovat vuosikaudet säilyttäneet asemansa bingoruudukossa. Vuosien seurannan jälkeen niitä voitaneen pitää yleispätevinä ja ns. varmoina. Visio, brändi, konsepti ja asiakaslähtöisyys voivat edelleen johtaa bingovoittoon.

Joitakin ilmaisuja on vuosien saatossa tarkennettu. Vanhan bingon ykkösrivin strategia voi nykyisin olla ketterä strategia ja perusmuotoinen toimintaympäristö voi olla haastava toimintaympäristö! Itseohjautuvuus, jo aikoinaan kiistanalaisena terminä, lienee nyt sisäinen yrittäjä. Resurssointi ei tuota enää tulosta, ruudussa lukee nyt outplacement tai miksei yhtä hyvin outsourcing.

Vanhaa puolustaen väitän, että case on edelleen vahvasti voittajalapussa, samoin fokus tai siitä johdettu fokusoida. Talouselämän lamaversiossa esiintyy yt-neuvottelut, tsemppaaminen, tekemisen meininki ja siilo. Siilo?

Joistakin ilmaisuista on jäänyt mieleen ajankohta, milloin ne on ensimmäisen kerran tiedostanut. Esimerkiksi benchmarkkaus ja lisäarvo ylittivät tietoisuuskynnykseni joskus bingon aikoihin, mutta puuttuvat siitä. Benchmark on jo aikansa elänyt, mutta lisäarvo voi tuottaa yllättävän voiton!

Menneen maailman megatähtiä olivat arvot, tilanneherkkyys, business-to-business ja synergiaetu. Ehkä joku saattaa vieläkin lipsauttaa sellaisen, mutta bingoon niitä ei kannata enää laittaa. Ydinosaaminen ja missiokin saattavat tuottaa pettymyksen. Entä muistaako vielä joku, mitä oli laatujohtaminen?

Ja hei, edes jämähtäneimmätkään fossiilit eivät sano pitkässä juoksussa! Sen sijaan analyytikoiden ennusteiden mukaan voittoon mitä todennäköisimmin johtaa kvartaali!

Mitkä ilmaisut sinun mielestäsi olisivat vahvoilla tämän päivän kokouksissa ja seminaareissa?

----

Buzzword bingon kehitti Tom Davis vuonna 1993. Sitä pelataan tilaisuuksissa, joissa yleisö kokee, että puhuja viljelee muotisanoja antamatta kunnon informaatiota tai peittääkseen puutteellista osaamistaan.

Dilbertissä pelattiin Bullshit-bingoa vuonna 1994.