Blogini alkutaipaleella valittelin kyllästymistäni median yksituumaisuuteen, kun samat jutut täyttävät joka tuutin. Tilanne ei näytä siitä lainkaan parantuneen, vaan on ehkä jopa kurjistunut.

Tutkiva journalismi näyttäisi entisestään vähentyneen. Sen sijaan lehdissä on yleistynyt tapa houkutella tavallisia ohikulkijoita raportoimaan palkkiota vastaan jokaisesta yleisöä vetävästä tapahtumasta lehteen. Lisäksi perinteinen media yrittää aina vain kovemmin kilpailla sosiaalisen median kanssa lataamalla lennokkaita lauseita sähköisiin väineisiin. Tylsää, tylsää!

Olikin virkistävää bongata uutinen mediablogia pitävän Outi Vainionkulman kampanjasta, jossa hän kehottaa jättämään klikkaamatta höpöotsikoiden linkkejä.

Häntä rassaa uutisten otsikot: "yksi syy tilanteeseen on raha; mainosrahat saadaan niillä otsikoilla, joilla voidaan näyttää, että kävijöitä sivuilla piisaa. Toinen syy sensaatio-otsikoihin on se, että mediatalot haluavat liikaa olla mieliksi lukijoille, kaiken pitää olla viihdyttävää ja miellyttävää." (lainaus Yle)

Uutisotsikoinnit olisi saatava kuriin myös iltapäivälehdissä, mutta tämä on hyvä alku.

Kampanjassa mukana oleminen on minulle helppoa, kun en yleensäkään klikkaile typeriä otsikoita. Mutta jaan jutun FB:ssa, eli mukana ollaan!